DOLAR 32,3948 0.22%

22 Kasım 2021 09:11

BEĞENDİM

ABONE OL

Çankırı’nın tarihi mekanlarından birisi olan Buğday Pazarı (Hazımiye) Medresesi, Çankırı turizmi açısından oldukça önemli bir yere sahip.

Çankırı Belediyesi tarafından Vakıflar Bölge Müdürlüğü’nden kiralanarak kültürel amaçlı kullanılmaya başlanan medrese, kaybolmaya yüz tutmuş el sanatları ve Çankırı’nın sembolü haline gelen kaya tuzundan yapılmış hediyelik eşyaların üretildiği bir yer haline getirildi.

Medrese Çankırı’yı ziyaret eden turistlerin en önemli ziyaret mekanlarından birisi haline geldi.

Kaybolmaya yüz tutmuş el sanatlarının yanı sıra Çankırı’nın son yıllarda öne çıkan kaya tuzu hediyelik eşyalarının üretildiği ve tuz odasının oluşturulduğu Buğday Pazarı Medresesinde kentin geçmişini yansıtan sözel kültürün yaşatıldığı odalar, yaran kültürünün tüm unsurları ve yöresel kıyafetler de sergileniyor.

Buğday Pazarı Medresesi’nde bulunan Kadın El Emeğini Değerlendirme Mutfağı Gözleme Evi’nde Çankırı’nın yerel lezzetlerinin hem tanıtımı hem de satışı yapılıyor.

Çankırı Belediyesi Kültür Kültür ve Sosyal İşler Müdürlüğü Buğday Pazarı Medresesi Sorumlusu Satı Ertunç, medrese hakkında bilgiler verdi.

Ertunç Buğday Pazarı Medresesi’nin kolaylıkla bulunabildiğine vurgu yaparak, “Buğday Pazarı Medresemiz bulvarın bir üst caddesinde olduğundan merkeze yakın. İnsanlar tarihi internet üzerinden Çankırı Tarihi Mekanları’na baktıklarında direkt olarak buraya geliyorlar. Haliyle de ziyaretçi sayımız oldukça fazla” dedi.

“Biz burada iyi bir ekibiz”

Medrese içerisinde iyi bir ekibin var olduğunu belirten Satı Ertunç, “Biz burada iyi bir ekibiz. Bizim yegane amacımız, Buğday Pazarı Medresesi’nin diğer tarihi mekanlar içerisinde gözde bir mekan haline gelmesi. Burdaki 11 odanın en iyi şekilde restore edilmesi ile birlikte Çankırı turizimine büyük bir katkı sağladığını düşünüyoruz. Ekip olarak da aynı duygu ve düşünceleri paylaşıyoruz. İyi bir aile ortamında, şehrin gürültüsünden uzak yani kısaca örnek bir geniş aile nasıl oluyorsa bizde öyleyiz. Birlik ve beraberliğimiz hat safhada burada. Aynı işi bütün arkadaşlar hep birlikte yapma yetisine sahibiz” şeklinde konuştu.

Medresenin adeta bir ruhunun olduğunu ifade eden Ertunç, “Buranın bir ruhu var. Ruhu olmasının sebebi bir eğitim öğretim yuvası olmasından kaynaklanıyor” dedi.

“Hem koruyor, hem tanıtıyoruz”

Medresenin tanıtımı için ellerinden gelenin fazlasını yaptıklarını belirten Ertunç, “Biz burada, hem buranın aslına uygun olarak korunmasını sağlıyor hem de buraya gelen ziyaretçilerimize Çankırı’nın ve medresemizin tanıtımını yapıyoruz” ifadelerine yer verdi.

Teknolojiye yenik düşen meslek aletlerinin de sergilendiğini söyleyen Ertunç, “Buradaki diğer odalarda da eskiden ustaların kullandığı fakat teknolojiye yenik düşen meslek aletlerini sergiliyoruz. Hal böyle olunca da çocukların çok büyük ilgi alakasını çekiyor. Özellikle yaran kültürünün sadece oyundan ve dayaktan ibaret olmadığını, tamamen bir eğitim öğretim yuvası olduğunu, kalfa usta ilişkisi ile birlikte Türklük gurur ve şuuru, islam ahlak ve faziletinin tüm topluma yansımasının olduğunu anlatıyoruz. Yaran kültüründeki edep ve ahlakı yaran odamızda anlatarak insanlara doğru bilgiyi öğretiyoruz. İnsanlar da bu bilgileri öğrenmekten gerçekten mutluluk duyuyorlar” dedi.

“Bir Çankırılı olarak ruhumuzu, özümüzü anlatmaya çalışıyoruz”

Ertunç, tanıtımını yaptıktan sonra insanların yüzündeki ifadelerden ne kadar güzel bir iş yaptıklarını daha iyi anladıklarını dile getirerek, “Çankırı’yı iyi bir şekilde tanıtıyoruz. Daha önce yapılmaya çalışmış fakat biz bunu daha iyi bir şekilde başardığımıza inanıyoruz. Buraya her gelen bizlere teşekkür ederek gidiyor ve bizimle böyle bir aile ortamında sohbet ettikleri için çok mutlu oluyorlar. Gittikleri yerlerde bizleri anlatıyorlar. Böyle olunca da gelen misafirleri daha mutlu etmenin haklı gururunu yaşıyoruz. Bir Çankırılı olarak onlara ruhumuzu, özümüzü anlatmaya çalışıyoruz” şeklinde konuştu.

“Birer Çankırı gönüllüsü, Çankırı neferi olarak burada varımızı yoğumuzu ortaya koyuyoruz”

Gelen misafirlere ikramlarda bulunulduğunu belirten Satı Ertunç, “Medresemiz özellikle kış aylarında daha da güzel hale geliyor. Medresemizin içerisinde kuzinemizde sürekli ıhlamur demliyoruz. Yemekler hazırlıyoruz. Burada misafirlerimizle beraber hep birlikte yiyor, sohbet ediyoruz. Daha sonrada ıhlamur ikram ediyoruz. Sohbetler tabiiki de Çankırı hakkında oluyor. Burada çalışanların hepsi birer Çankırı gönüllüsü, Çankırı neferi olarak burada varını yoğunu ortaya koyuyor. Akşam medreseyi kapattığımızda hepimiz güle oynaya evine gidiyoruz. Çünkü Çankırı’yı en iyi şekilde tanıtmışlığın gururu ve sevinci var içimizde” ifadelerini kullandı.

“Nefsimizi ayaklar altına alıyoruz”

Gelen her misafire büyük küçük demeden ikramlarda bulundukların dile getiren Ertunç, “Biz burada misafirlerimizi büyük küçük olarak ayırmayız. Küçüklerimize de elimizden gelen hizmeti yaparız. Çünkü Yaran kültüründe nefsi ayaklar altına almak vardır. Biz nefsimizi ayaklar altına alarak Çankırı için en iyi şekilde hizmet etme gayreti içerisinde oluyoruz” dedi.

İl Merkezinde Buğday Pazarı Camii avlusunda yer alan Buğday Pazarı Medresesi (Hazımiye) 18. yüzyıldan günümüze ulaşmıştır. Taş subasman üzerine ahşaptan iki katlı olarak inşa edilen yapı, kuzey güney yönünde sıralanmış tek sıra hücrelerden oluşmaktadır. Buğday Pazarı (Hazımiye) Medresesi hakkında kayıtlarda Sofizade Mustafa Hazım Efendi tarafından yaptırıldığı ve 19 yetişkin öğrencinin eğitim gördüğü bilgisi yer almaktadır.

Çankırı Belediyesince fonksiyon kazandırılan medresede etnoğrafik eserler sergilenmekte, Çankırı mutfağı ve kültürüne ait değerlerin üretimi, satışı ve sergilemesi yapılmaktadır.

Medrese içerisinde; Geleneksel Meslekler ve Ev Aletleri Müzesi, Ağaç Oyma Teşhir Odası, Tuz Odası, Hediyelik Tuz Ürünleri Satışı, Sofizade Mustafa Hazım Efendi Eğitim ve Kültür Sohbetleri Odası, Yaran Odası, Kaligrafi ve Hat Sanatı Odası, Beş Şiş İle Çorap Örme Odası, Çarık Odası ve Gözleme Evi bulunuyor.

En az 10 karakter gerekli

HIZLI YORUM YAP

Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.